Παιχνιδια και δραστηριοτητες για ρυθμικες αξιες (Μερος 1)

Ρυθμός είναι η οργάνωση των ήχων σε διάφορες διάρκειες (μικρές και μεγάλες). Η διάρκεια μπορεί να συμπεριλαμβάνει ήχους και παύσεις, όπου ονομάζονται “Αξίες”. Όλες οι μουσικές αξίες συμβολίζουν διάφορες χρονικές διάρκειες (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, όγδοο κτλ.).

Δραστηριότητες – Παιχνίδια:

Ως πρώτη φάση, τα παιδιά εκτελούν ρυθμούς διαισθητικά και βασισμένα στη μίμηση του προτύπου (εκτέλεση από τον εκπαιδευτικό).

1. ΜΙΜΑ

120202052606-music-classroom-behavior-shelvia-ivey-kids-story-top

Τα παιδιά είναι σε κύκλο και ο δάσκαλος κτυπά τον παλμό (πχ. με το πόδι ή με ένα κρουστό όργανο) σε αργό tempo (ταχύτητα). Μετράμε 4 χρόνους και υποδεικνύουμε στα παιδιά τι θα κάνουν. Το κάθε παιδί πρέπει να χτυπήσει σε παλαμάκια ή στα πόδια ένα χρόνο μόνο. Έτσι ο ήχος του 1 (Τα) περνά από όλο τον κύκλο. Αφού τα παιδιά εμπεδώσουν τη δραστηριότητα , τότε ο δάσκαλος υποδεικνύει τους 2 μικρούς ήχους (τι-τι) όπου εκτελείτε με τα δάκτυλα. Όταν ένα παιδί αποφασίσει να παίξει με τα δάκτυλα, τότε ο ήχος αλλάζει κατεύθυνση (πχ. από δεξιά πηγαίνει αριστερά). Κάθε παιδί που δεν εκτελεί τα τέταρτα ή όγδοα στον χτύπο βγαίνει από τον κύκλο και παίρνει ένα κρουστό όργανο και εκτελεί μαζί με  τον εκπαιδευτικό τον παλμό. Θα χρειαστεί χρόνος και επαναλήψεις για να καταφέρουν τα παιδιά να συντονιστούν στην εκτέλεση αυτού του ρυθμικού παιχνιδιού.

2. Κίνηση και Ήχοι του σώματος

042b060f4d7c24bf628e5563003dd827

Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τα παιδιά σε 2 ομάδες από ζώα της ζούγκλας ή της φάρμας. Τα μεγαλόσωμα ζώα περπατάνε σε τέταρτα (δυνατό ΤΟΥΜ-ΤΑΜ, πχ. ελέφαντας)και τα μικρόσωμα ζώα τρέχουνε σε όγδοα (απαλά και γρήγορα ποδαράκια, τι-τι, πχ. ελάφι). Όταν εκτελεί η μια ομάδα η δεύτερη ομάδα προσποιείται ότι κρύβεται ή μένουν ακίνητα (αγάλματα). Κατά τη διάρκεια της κίνησης ο εκπαιδευτικός εκτελεί σε ένα κρουστό ή μελωδικό όργανο τις αξίες.

Σημείωση: μπορούν να προστεθούν και άλλες αξίες με βάση των ζώων, πχ. Το άλογο- καλπασμός (όγδοο παρεστιγμένο με δέκατο-έκτο).  Είναι σημαντικό πρώτα να ξεκινάμε με τη διδασκαλία των τετάρτων και ογδόων.

3. Η συνομιλία των Ινδιάνων

9f6141291a9dfac72082a6129cbddf14

“Σε ένα μακρινό χωριό εκεί που δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, τηλέφωνα και ηλεκτρονικά παιχνίδια, ζούνε μικροί και μεγάλοι Ινδιάνοι. Για να επικοινωνήσουν οι Ινδιάνοι μεταξύ τους παίζουν διάφορους ρυθμούς στα μικρά και μεγάλα τύμπανα τους. Ας μεταμορφωθούμε όλοι σε Ινδιάνοι (φοράνε τα φτερά τους)και ας ακούσουμε τα μυνήματα που θα μας στείλει ο μεγάλος Ινδιάνος και ακολούθως θα απαντήσουμε με τον ίδιο τρόπο χτυπώντας με τα χέρια μας ρυθμούς.”

Παραδείγματα ρυθμικών γραμμών:

  • Τα-τα –τα-τα (Ι- Ι-Ι-Ι)/ οι μεγάλοι Ινδιάνοι που περπατάνε
  • Τι τι-τι τι-τιτι-τι τι (Π-Π-Π-Π)/ οι μικροί Ινδιάνοι που τρέχουνε

(Πρώτα τα παιδιά θα επικεντρωθούν σε αυτές τις 2 αξίες πριν ακολουθήσει  ο συνδυασμός τους και η πρόσθεση άλλων αξιών)

  • Τα –τα –τι τι –Τα (Ι-Ι-Π-Ι)
  • Τι τι – τα – τι τι- τα (Π-Ι-Π-Ι)
  • Τα-τα- παύση- τα (Ι-Ι-Ο-Ι)
  • Τικα –τικα –τα-τα (__ . __ . Ι-Ι)

Σημείωση:

  • Αρχικά εκτελούν ρυθμούς με χέρια και μετέπειτα ο εκπαιδευτικός μοιράζει στα παιδιά μικρά και μεγάλα κρουστά.
  • Ο εκπαιδευτικός υπενθυμίζει τους κανόνες χρήσης των οργάνων και ακολούθως τραγουδάει το τραγούδι για τα όργανα: “Δίνω τα όργανα στα παιδάκια, στα παιδάκια  προσεχτικά. Δίνω τα όργανα στα παιδάκια, σας ευχαριστώ πολύ”
  • Μπορούν να προστεθούν και άλλες αξίες και παύσεις τετάρτου,  αφού πρώτα κατανοήσουν τα τέταρτα και τα όγδοα.

 

Δείτε ακόμη:

Παιχνίδια και Δραστηριότητες για εκμάθηση του παλμού

Advertisements

3 thoughts on “Παιχνιδια και δραστηριοτητες για ρυθμικες αξιες (Μερος 1)”

  1. Πολύ ενδιαφέρον δραστηριότητες- παιχνίδια για παιδιά στο μάθημα της μουσικής και συγκεκριμένα για ρυθμικές αξίες. Σε ευχαριστούμε, επίσης προτείνω και μια άλλη δραστηριότητα- παιχνίδι για τα παιδιά η οποία ονομάζεται “Ρυθμική μνήμη”, σε αυτήν την δραστηριότητα ο κάθε ένας στον κύκλο κτυπά την ρυθμική μελωδία ενός τραγουδιού και η ολομέλεια αποφασίζει πιο τραγούδι είναι.

    Like

    1. Χαίρομαι πολύ που σου άρεσαν!! Είμαι σίγουρη πως θα φανούν χρήσιμες αλλά και πολύ ενδιαφέρον για τα παιδιά μας!!
      Η δραστηριότητα-παιχνίδι που πρότεινες ακούγεται πολύ ωραία και ενδιαφέρον..το μόνο που απομένει είναι να το δοκιμάσω!! 🙂

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s